Piszczące hamulce w samochodzie – jaka może być przyczyna i jak sobie z nią poradzić?
Niepokojące dźwięki wydawane przez nasz samochód zawsze powodują u kierowcy obawy. Są to jak najbardziej słuszne obawy, weryfikując źródło różnego rodzaju odgłosów można zareagować znacznie szybciej i skuteczniej pozbyć się ewentualnej usterki.
Piszczące hamulce w samochodzie – jaka może być przyczyna i jak sobie z nią poradzić?
Niepokojące dźwięki wydawane przez nasz samochód zawsze powodują u kierowcy obawy. Są to jak najbardziej słuszne obawy, weryfikując źródło różnego rodzaju odgłosów można zareagować znacznie szybciej i skuteczniej pozbyć się ewentualnej usterki. Jeżeli piski dochodzą z układu hamulcowego, nasza reakcja powinna być natychmiastowa, ponieważ obok ogumienia, układ hamulcowy stanowi najważniejszy element związany z bezpieczeństwem jazdy. Co zatem może oznaczać piszczenie hamulców?
Jak działają hamulce?
Najprościej rzecz ujmując, gdy naciskamy pedał hamulca klocki hamulcowe zaciskają się na tarczach i dochodzi do tarcia, które zamienia energię wytworzoną przez silnik w celu poruszania się, w energię termiczną. Jest to bardzo ogólny opis, który ma na celu zobrazować, co może powodować pisk hamulców. Nieprzyjemne dźwięki mogą mieć kilka źródeł, jednak nie zawsze muszą one oznaczać zużycie niektórych elementów i wizytę w serwisie.
Hamulce piszczą? Nie zawsze oznaczać to będzie wizytę w serwisie
Piszczenie hamulców lub klocków hamulcowych? Źródłem mogą być zanieczyszczenia
Jeżeli przy lekkim hamowaniu słyszymy nieprzyjemne dźwięki dochodzące z elementów układu hamulcowego, być może przyczyną piszczenia są drobne zanieczyszczenia na tarczy hamulcowej lub klockach hamulcowych. Jakie mogą to być zanieczyszczenia? Wystarczy, że tarcze i klocki są delikatnie wilgotne lub po dłuższym postoju zebrała się na nich warstwa rdzy. Piszczące hamulce zatem nie zawsze będą oznaczały zużycie elementów układu hamulcowego.
Uszkodzone poszczególne elementy – tarcze, zaciski, klocki
Inną przyczyną może być również nierówna powierzchnia tarcz hamulcowych. Zdarza się, że po ostrym hamowaniu, gdy tarcze hamulcowe są nagrzane i wjedziemy w kałużę wody, tarcza zostanie nieco zdeformowana. Powierzchnia tarcia klocka hamulcowego będzie nierówna, przez co nie odbywa się ono płynnie i jednolicie. Może to powodować drgania podczas hamowania i w efekcie będziemy słyszeli piszczące hamulce. Warto zatem sprawdzić, czy piszczące hamulce słychać z jednego miejsca czy też jest kilka źródeł dźwięku (np. przód oraz tył).
Źródłem piszczenia hamulców może być także zużycie innych podzespołów samochodu, w tym układu zawieszenia. Jeżeli samodzielnie nie uda się zdiagnozować, czy jakieś elementy są zużyte lub występuje problem z klockami albo tarczami, niezbędna będzie wizyta w serwisie.
Piszczące hamulce jako znany problem w poszczególnych samochodach
Na rynku aut używanych wciąż dostępne są pojazdy, w których części takie jak klocki, tarcze czy zaciski wydają niepokojące dźwięki, mimo że wydają się być we względnie dobrym stanie. Takim samochodem będzie przykładowo Peugeot model 206 czy Fiat Seicento.
W innych pojazdach, można słyszeć piszczenie z okolic hamulców nawet nie w trakcie hamowania, a podczas samej jazdy. Może to mieć związek ze zużyciem elementów układu zawieszenia, a nie hamowania.
Są też samochody, w których sam producent zmusza nas poniekąd do częstszych wymian klocków lub tarcz. Powodem tego są niskiej jakości materiały, z których wykonano te elementy.
Piszczące hamulce – konieczna wizyty w serwisie
Jeżeli wszystkie wskazuje na to, że problem wynika ze zużycia podzespołów, nie pozostaje nam nic innego jak wymiana ich na nowe. Tak jak wspomnieliśmy, część pojazdów wymaga znacznie częstszych wymian tarcz i klocków, jednak w każdym samochodzie prędzej czy później przychodzi na to moment. Klocek jest zbudowany tak, aby po starciu warstwy okładziny niejako informował nas o konieczności wymiany. Znajduje się tam bowiem kawałek metalu, który trąc o powierzchnię tarczy wydawać będzie charakterystyczny dźwięk. Czy wystarczy w takiej sytuacji wymiana samego klocka?
Zużyte hamulce – wymiana klocków
Hamulec jest uproszczoną nazwą na cały układ, gwarantujący nam bezpieczeństwo podczas jazdy. Jest on ze sobą powiązany w każdym elemencie, dlatego zalecane jest podczas wymiany kloców dokonać również wymiany tarcz. Nie jest to obowiązkowe, lecz zdecydowanie wskazane, gdyż poprawi osiągi hamulców i wzmocni zacisk. Jeżeli wymienimy same klocki, musimy się liczyć również z tym, że niebawem czeka nas kolejna wizyta w celu wymiany tarcz. Korzystniej zatem, zarówno pod względem finansowym jak i bezpieczeństwa, podczas wymiany klocków poprosić również o wymianę tarcz hamulcowych.
Dopuszczalne jest, aby po wymianie na świeże elementy, gdy dojdzie do awarii lub uszkodzenia tylko jednego podzespołu (np. deformacja tarczy) wymienić wyłącznie samą tarczę, pozostawiając obecne klocki hamulcowe.
Zużyte hamulce – do wymiany tarcze hamulcowe lub zacisk
Tak jak w przypadku wymiany klocków, tarcze hamulcowe ani zacisk nie powinien być wymieniany osobno. Jeżeli deformacja na tarczach lub niesprawny zacisk skieruje nas do serwisu, warto poprosić, aby mechanik zwrócił również uwagę na klocki. W przypadku, gdy nie są one nowe, zapewne zasugeruje on ich wymianę. Pojedynczą tarczę w przypadku jej uszkodzenia można wymienić bez ingerencji w pozostałe podzespoły, jednak są to wyjątkowe sytuacje.
Podsumowanie
Piszczące hamulce nie zawsze muszą oznaczać wymianę klocków hamulcowych czy tarczy. Powodem dźwięków może być:
- Zanieczyszczenie,
- Warstwa rdzy na powierzchni tarcz,
- Niska jakość komponentów użytych przez producenta.
Rozwiązaniem może być często samo czyszczenie tych elementów.
Jeżeli jednak przy hamowaniu czujemy drgania lub piszczenie nie ustało mimo wyczyszczenia tarcz i klocków hamulcowych, niezbędne będzie udanie się do serwisu. Mechanik poza dokonaniem samej wymiany określi, czy piszczenie miało źródło właśnie w tym miejscu.